Prot. Octavian MOŞIN
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
După războiul ruso-turc (1806-1812) a fost semnată pacea de la Bucureşti [1], iar Imperiul rus anexează pământurile de la est de Prut ale Moldovei, numite ulterior, în 1813 Basarabia. Iniţial, în acest spaţiu era imposibil de a întreprinde o schimbare radicală a modului secular de viaţă, dominat de cutume străvechi, motiv pentru care, cel puţin la prima etapă extrem de delicată, administraţia ţaristă a conferit populaţiei băştinaşe din Basarabia un anumit grad de autonomie, ce presupunea posibilitatea păstrării caracterului său naţional.
În Basarabia ţaristă la momentul anexării ei către Imperiul Rus au fost numărate 775 de biserici.
Primul lucru ce iese în evidenţă la cercetarea statistică a acestor biserici este faptul că marea lor majoritate, 95% erau din lemn. Din numărul total de biserici doar 40 sunt din piatră şi una din cărămidă. Un alt fapt ce iese în evidenţă este faptul că majoritatea lor aveau hramul în cinstea Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil (circa 310 de biserici) [2]. Cea mai veche biserică cunoscută din Basarabia a fost cea a Sfântului Ioan cel Nou din Cetatea Albă, zidită prin sec.XIII sau XIV, iar unele estimări merg până în sec.XI. Din sec.XVII datau bisericile Sfântul Dimitrie din Orhei şi Sfântul Nicolae din Chilia Nouă, ambele ridicate de domnitorul Vasile Lupu. Un tip special de biserici, specific Basarabiei, îl formează cele săpate în stâncă, precum cele două biserici de la Butuceni şi cele de la Tribujeni, Saharna, Neporotova şi Ţipova, toate situate în zona de nord-est, spre Nistru. În urma anexării Basarabiei de către Imperiul Rus, după 1812 a fost formată Eparhia Chişinăului şi Hotinului. Gavriil Bănulescu-Bodoni a fost iniţiatorul proiectului de constituire a noii eparhii. Acest proiect a fost aprobat de ţar la 21 august 1813 [3]. S-a hotărât să se „…îngăduie Exarhului Mitropolit a se conduce după obiceiurile locale, întrucât ele nu vor fi în contrazicere cu legile civile şi bisericeşti fundamentale ale Rusiei” [4]. În fruntea eparhiei era Bănulescu-Bodoni, cu titlul de exarh şi mitropolit, fiind ajutat de Dimitrie, episcop al Benderului şi Akkermanului [5]. La 30 septembrie 1813 a fost fondată Dicasteria Duhovnicească, activitatea căreia urma să fie reglementată de Regulamentul duhovnicesc din toată Rusia, ucazurile Sf.Sinod, dispoziţiile şi rezoluţiile acestuia [6]. Protopopii de circumscripţie – principalii ajutori ai arhipăstorilor în cârmuirea bisericească – erau responsabili de selectarea candidaţilor la preoţie şi diaconie; ei cercetau cazurile de abuzuri ale clericilor, apărau interesele preoţilor în faţa laicilor. După decesul lui Gavriil Bănulescu-Bodoni, eparhiei Chişinăului i s-a atribuit rangul al doilea, având în frunte un arhiepiscop [7]. În 1837 bisericile de dincolo de Nistru (77) au fost scoase de sub jurisdicţia eparhiei Chişinăului şi Hotinului şi anexate la eparhia Hersonului şi Tauridei cu reşedinţa în Odesa. O instituţie administrativă în cadrul Bisericii basarabene a fost Consistoriul Duhovnicesc care sprijinea activitatea arhiepiscopilor. Cancelaria consistoriului era alcătuită din patru şefi de birou, un casier, un registrator, un arhivar, şase funcţionari de cancelarie şi 26 copişti, numărul acestora variind [8]. În fiecare protopopiat exista câte un revizor eparhial, iar protopopii aveau unul sau doi asistenţi. La sfârşitul sec.XIX numărul bisericilor se ridica la 843, revenind o biserică ortodoxă pentru aproximativ 1500 de locuitori, sau o biserică pentru un spaţiu de 48 de kilometri pătraţi [9]. Pe lângă acestea, în aceeaşi perioadă mai existau în Basarabia patru biserici catolice (la Chişinău, Hotin, Bălţi şi Tighina), şase biserici protestante (una la Chişinău şi cinci în satele germane) şi 17 sinagoge evreieşti. Preoţimea basarabeană s-a bucurat de privilegii importante acordate de autorităţile ţariste. Clerului îi aparţineau unităţile economice eparhiale, ceea ce a permis creşterea bunăstării materiale, a rolului său în viaţa eparhială. Condiţiile istorice din perioada 1882-1918 au influenţat structura administrativă bisericească eparhială, organizată şi condusă după modelul şi principiile imperiale. Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse a dirijat activitatea administrativă a eparhiei Chişinăului şi Hotinului prin legi, directive, dispoziţii. Arhiepiscopul era desemnat de Sfântul Sinod şi aprobat de ţar. Administraţia eparhială ţinea de competenţele episcopului şi Consistoriului Duhovnicesc. În procesul de soluţionare a problemelor administrative ale Basarabiei, un rol important l-au deţinut congresele eparhiale. Prin intermediul acestor adunări reprezentative, preoţimea putea influenţa diferite domenii ale vieţii bisericeşti, chiar dacă hotărârile deputaţilor uneori veneau în contradicţie cu deciziile chiriarhului. În baza hotărârii congreselor, preoţimea împreună cu Consiliul eparhial, iniţia acţiuni de binefacere şi culturalizare. Bisericile şi mănăstirile reprezentau o componentă esenţială a vieţii eparhiale din Basarabia. Referinţe: Сборник договоров России с другими государствами 1812-1917. – Москва, 1952, p.29. Халиппа И. Состояние церквей в Бессарабии 1812-1813 // Известия церковно-археологического общества. – Кишинев. – 1900. – Т.VII. – P.18-22. Фрацман И. К вопросу об епархиях в Бессарабии, 1901, p.58. Полное Собрание Законов Российской Империи с 1649 года. Том XXXII, 1812-1815, Печатано в Типографии II Отделения Собственной Его Императорского Величества Канцелярии. – Санкт-Петербург, 1830, р.613. Стадницкий А. Пятидесятилетие со дня кончины преосвященного Димитрия, второго Архипастыря Бессарабии // Кишиневские Епархиальные Ведомости. – 1894. – №16. – P.475-481. Popovschi N. Istoria bisericii din Basarabia. – Chişinău: Museum, 2000, p.42. Сведения о Кишинёвской епархии, собранныя и редактированныя преосвященным архиепископом Димитрием Сулимой в 1822 // Кишиневские Епархиальные Ведомости. –1883. – №15. – P.490-505. Parhomovici I. Episcopul Vladimir al Chişinăului (1904-1908) // Revista Societăţii Istorico-Arheologice Bisericeşti din Chişinău. – 1928. – Vol.XVIII. – P.166. Arbore Z. Basarabia în secolul XIX. – Bucureşti, 1898, p.508.
Primul lucru ce iese în evidenţă la cercetarea statistică a acestor biserici este faptul că marea lor majoritate, 95% erau din lemn. Din numărul total de biserici doar 40 sunt din piatră şi una din cărămidă. Un alt fapt ce iese în evidenţă este faptul că majoritatea lor aveau hramul în cinstea Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil (circa 310 de biserici) [2]. Cea mai veche biserică cunoscută din Basarabia a fost cea a Sfântului Ioan cel Nou din Cetatea Albă, zidită prin sec.XIII sau XIV, iar unele estimări merg până în sec.XI. Din sec.XVII datau bisericile Sfântul Dimitrie din Orhei şi Sfântul Nicolae din Chilia Nouă, ambele ridicate de domnitorul Vasile Lupu. Un tip special de biserici, specific Basarabiei, îl formează cele săpate în stâncă, precum cele două biserici de la Butuceni şi cele de la Tribujeni, Saharna, Neporotova şi Ţipova, toate situate în zona de nord-est, spre Nistru. În urma anexării Basarabiei de către Imperiul Rus, după 1812 a fost formată Eparhia Chişinăului şi Hotinului. Gavriil Bănulescu-Bodoni a fost iniţiatorul proiectului de constituire a noii eparhii. Acest proiect a fost aprobat de ţar la 21 august 1813 [3]. S-a hotărât să se „…îngăduie Exarhului Mitropolit a se conduce după obiceiurile locale, întrucât ele nu vor fi în contrazicere cu legile civile şi bisericeşti fundamentale ale Rusiei” [4]. În fruntea eparhiei era Bănulescu-Bodoni, cu titlul de exarh şi mitropolit, fiind ajutat de Dimitrie, episcop al Benderului şi Akkermanului [5]. La 30 septembrie 1813 a fost fondată Dicasteria Duhovnicească, activitatea căreia urma să fie reglementată de Regulamentul duhovnicesc din toată Rusia, ucazurile Sf.Sinod, dispoziţiile şi rezoluţiile acestuia [6]. Protopopii de circumscripţie – principalii ajutori ai arhipăstorilor în cârmuirea bisericească – erau responsabili de selectarea candidaţilor la preoţie şi diaconie; ei cercetau cazurile de abuzuri ale clericilor, apărau interesele preoţilor în faţa laicilor. După decesul lui Gavriil Bănulescu-Bodoni, eparhiei Chişinăului i s-a atribuit rangul al doilea, având în frunte un arhiepiscop [7]. În 1837 bisericile de dincolo de Nistru (77) au fost scoase de sub jurisdicţia eparhiei Chişinăului şi Hotinului şi anexate la eparhia Hersonului şi Tauridei cu reşedinţa în Odesa. O instituţie administrativă în cadrul Bisericii basarabene a fost Consistoriul Duhovnicesc care sprijinea activitatea arhiepiscopilor. Cancelaria consistoriului era alcătuită din patru şefi de birou, un casier, un registrator, un arhivar, şase funcţionari de cancelarie şi 26 copişti, numărul acestora variind [8]. În fiecare protopopiat exista câte un revizor eparhial, iar protopopii aveau unul sau doi asistenţi. La sfârşitul sec.XIX numărul bisericilor se ridica la 843, revenind o biserică ortodoxă pentru aproximativ 1500 de locuitori, sau o biserică pentru un spaţiu de 48 de kilometri pătraţi [9]. Pe lângă acestea, în aceeaşi perioadă mai existau în Basarabia patru biserici catolice (la Chişinău, Hotin, Bălţi şi Tighina), şase biserici protestante (una la Chişinău şi cinci în satele germane) şi 17 sinagoge evreieşti. Preoţimea basarabeană s-a bucurat de privilegii importante acordate de autorităţile ţariste. Clerului îi aparţineau unităţile economice eparhiale, ceea ce a permis creşterea bunăstării materiale, a rolului său în viaţa eparhială. Condiţiile istorice din perioada 1882-1918 au influenţat structura administrativă bisericească eparhială, organizată şi condusă după modelul şi principiile imperiale. Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse a dirijat activitatea administrativă a eparhiei Chişinăului şi Hotinului prin legi, directive, dispoziţii. Arhiepiscopul era desemnat de Sfântul Sinod şi aprobat de ţar. Administraţia eparhială ţinea de competenţele episcopului şi Consistoriului Duhovnicesc. În procesul de soluţionare a problemelor administrative ale Basarabiei, un rol important l-au deţinut congresele eparhiale. Prin intermediul acestor adunări reprezentative, preoţimea putea influenţa diferite domenii ale vieţii bisericeşti, chiar dacă hotărârile deputaţilor uneori veneau în contradicţie cu deciziile chiriarhului. În baza hotărârii congreselor, preoţimea împreună cu Consiliul eparhial, iniţia acţiuni de binefacere şi culturalizare. Bisericile şi mănăstirile reprezentau o componentă esenţială a vieţii eparhiale din Basarabia. Referinţe: Сборник договоров России с другими государствами 1812-1917. – Москва, 1952, p.29. Халиппа И. Состояние церквей в Бессарабии 1812-1813 // Известия церковно-археологического общества. – Кишинев. – 1900. – Т.VII. – P.18-22. Фрацман И. К вопросу об епархиях в Бессарабии, 1901, p.58. Полное Собрание Законов Российской Империи с 1649 года. Том XXXII, 1812-1815, Печатано в Типографии II Отделения Собственной Его Императорского Величества Канцелярии. – Санкт-Петербург, 1830, р.613. Стадницкий А. Пятидесятилетие со дня кончины преосвященного Димитрия, второго Архипастыря Бессарабии // Кишиневские Епархиальные Ведомости. – 1894. – №16. – P.475-481. Popovschi N. Istoria bisericii din Basarabia. – Chişinău: Museum, 2000, p.42. Сведения о Кишинёвской епархии, собранныя и редактированныя преосвященным архиепископом Димитрием Сулимой в 1822 // Кишиневские Епархиальные Ведомости. –1883. – №15. – P.490-505. Parhomovici I. Episcopul Vladimir al Chişinăului (1904-1908) // Revista Societăţii Istorico-Arheologice Bisericeşti din Chişinău. – 1928. – Vol.XVIII. – P.166. Arbore Z. Basarabia în secolul XIX. – Bucureşti, 1898, p.508.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu